Sterke reaksjoner mot flyselskapet

Norwegians nye bestillingsside får slakt: – Helt krise

Kunder raser etter at flyselskapet endret søkesystemet for billetter. Flere sier de velger konkurrenter i stedet.

Publisert

Norwegian har lansert en ny versjon av sin bestillingsside for flybilletter. Reaksjonene lot ikke vente på seg. Mange mener løsningen er rotete, lite brukervennlig og til og med så frustrerende at de heller bestiller hos andre selskaper.

Uventet misnøye blant kundene

Den nye bestillingssiden har skapt sterke reaksjoner, spesielt på sosiale medier. Flere opplever at endringen gjør det vanskeligere å finne riktige avganger og de billigste billettene. Enkelte beskriver oppdateringen som «helt krise», og flere sier rett ut at de har droppet Norwegian til fordel for SAS eller Ryanair.

Hva er endret?

Tidligere ble flyene presentert etter avreisetid og pris, noe de fleste oppfattet som oversiktlig. Nå sorteres billettene etter reisetid, noe som gjør det langt mer tungvint å få et raskt overblikk. Mange mener dette skaper mer forvirring enn nytte, og spekulerer i om endringen først og fremst er laget for å tjene mer penger.

Kunder sier ifra

På LinkedIn og i reiseforum flommer kommentarene inn. Flere sier de rett og slett har gitt opp å navigere i systemet. – Orket ikke å søke videre, så jeg bestilte heller hos Ryanair, skriver en. En annen forteller: – Jeg booket SAS i går, kun fordi jeg ble så oppgitt over den nye løsningen.

Norwegian forsvarer endringen

Flyselskapet avviser at endringen er gjort uten tanke på kundene. Ifølge kommunikasjonssjef Charlotte Holmbergh bygger løsningen på omfattende brukertesting og analyser. Hun understreker at Norwegian samler inn tilbakemeldinger fortløpende og vil fortsette å forbedre bestillingsløsningen.

Foreløpig finnes det fortsatt en knapp som gjør det mulig å gå tilbake til den gamle visningen, men det er uklart hvor lenge den blir liggende.

Frykt for at kundene går tapt

For reisende i Spania og resten av Europa er Norwegian et populært valg. Men når flere allerede velger bort selskapet i frustrasjon, kan det få konsekvenser. Mange kunder ønsker først og fremst enkelhet, og når den blir borte, ser de seg raskt om etter alternativer.

Konklusjon

Norwegians nye billettsystem skulle gjøre kjøpsprosessen enklere. I stedet opplever mange det motsatte. Kritikken er massiv, og spørsmålet er nå om flyselskapet lytter til kundene og tilpasser seg – eller om de risikerer å skyve flere reisende over til konkurrentene.

Powered by Labrador CMS